Iata cum sa incalzesti eficient masina…
- Trebuie sa pornesti aerul conditionat
- Ai grija sa nu setezi temperatura maxima
- Tine minte ca motorul se incalzeste mai greu la relanti
Cu totii stim senzatia aia de dimineata de iarna cand urcam in masina si tremuram cu mainile pe volan pana cand se incalzeste motorul si implicit interiorul. Ce poti sa faci ca sa incalzesti eficient masina atunci cand e foarte frig afara? Ei bine, o sa afli in continuare.
Daca nu iti permiti sa tii masina in garaj sau intr-o parcare unde temperatura este constanta pe timpul noptii, si mai ales daca nu ai o masina cu scaune incalzite sau sisteme de incalzire auxiliara gen Webasto, atunci cu siguranta stii despre ce e vorba. Este intr-adevar foarte neplacut sa astepti dimineata, pe jumatate inghetat, sa ti se incalzeasca masina.
Multi soferi pornesc la drum foarte imbracati, cu geaca groasa, caciula, unii chiar si cu manusi, dar nu este deloc indicat sa faci asta. Pentru ca miscarile si reactiile sunt incetinite, plus ca gecile groase impiedica si fixarea centurii de siguranta. Eventual, o solutie mai acceptabila ar fi sa iti dai hainele groase jos imediat ce temperatura din habitaclu devine mai prietenoasa. Aici am vrea sa ajungem din prima.
Dar cum faci ca temperatura sa creasca mai repede in interior?
In primul rand, poti sa pornesti compresorul de aer conditionat de indata ce pornesti motorul. Asa motorul angreneaza o piesa in plus si implicit se va incalzi putin mai repede. Indata ce se ridica putin acul care indica temperatura motorului poti sa dezactivezi compresorul si sa lasi doar instalatia simpla, cea de ventilatie.
Dar foarte mare atentie! Nu se recomanda setarea temperaturii la valoarea maxima, ci la una de confort. Daca in habitaclu este mult prea cald, peste 25 de grade Celsius sa spunem, circulatia sangelui se inrauteste si la multi dintre soferi apare o senzatie de somnolenta sau chiar dureri de cap. O temperatura constanta de 20-21 de grade este ideala, spun specialistii.
Apoi, un alt lucru benefic este sa mergi cu motorul in turatii optime, si nu subturat, cum ai fi tentat sa faci in situatia asta. Motorul se incalzeste mult mai greu la relanti sau atunci cand functioneaza la turatii mici. Asadar, mergi cu el putin mai turat, in functie si de cat iti permite traficul sau conditiile meteo.
Si am ajuns la intrebarea de baraj : cum este mai bine sa incalzim motorul masinii? Pe loc sau in mers?
In primul rand, nicio varianta nu e perfecta. De ce? Daca incalzesti motorul pe loc poluezi mai mult, iar daca incalzesti motorul in mers risti sa ii produci o uzura timpurie a pieselor interne. Bine-nteles, nu este ceva grav sau care apare rapid, ci in timp, dupa mai multe porniri pe timp de iarna si porniri cu scart.
Varianta ideala ar fi o combinatie intre cele doua : incalzirea motorului pe loc, pentru o scurta perioada de timp (circa un minut), iar mai apoi poti pleca usor, cu aerul conditionat pornit exact la temperatura de comfort.